Historie jachtingu v Ústí nad Labem
Jedním z nejkrásnějších úseků splavného Labe je labské údolí mezi skalním útvarem "Porta Bohemica" a hradem Střekovem. Tato romantická krajina a klidný, dostatečně široký tok Labe nad ústeckými zdymadly, to všechno vždy lákalo k provozování vodních sportů, a tak se v tomto úseku setkáváme s veslaři, kanoisty, kajakáři, ale také s početnou rodinou jachtařů.
Od roku 1945 se pod veslařským klubem v Ústí nad Labem - Vaňov tvořila první skupina jachtařů, jejíž zakladateli byli Jiří Richter, jeho bratr Jasoň Richter a ing. František Racek. První plachetnicí na vlnách Labe byla 7 m dlouhá šarpie třídy "SNIPE" s takeláží kolem 10 m2, kterou amatérsky postavil jeden ze zakladatelů jachtingu v Ústí n. L. Jiří Richter. Byla to původem třída amerického konstruktéra, navrhnutá pravděpodobně pro některou olympiádu nebo význačnou regatu v období 1928 až 1938.
Díky velkému milovníkovi vodních sportů, kustodovi tehdejšího veslařského klubu pana Nachtlingera se nalezla v loděnici ČVK jedna netřídová šarpie o délce 6,6 m a jedna plachetnice třídy DINGHY. Tato třída byla původně již před první světovou válkou zavedena v Anglii. Délka této lodě byla 3,6 m. Oba konfiskáty byly získány od fondu národní obnovy a poté velmi pracně opravovány. Veškeré vědomosti byly čerpány z knih a cizích časopisů, vypůjčených od Jiřího Richtera, protože v češtině literatura tohoto druhu k dispozici nebyla. Teprve v roce 1949 vyšla kniha od R. Koblice "Plachty a vítr", která se stala abecedou našich jachtařů.
Ke skutečnému rozkvětu jachetního oddílu došlo až po začlenění oddílu pod tělovýchovnou jednotu Sokol BARABA a to v roce 1950. Prvním předsedou se stal zakládající člen pan ing. František Racek. Začínající oddíl měl 18 členů. Členská základna se však již v následném období rychle rozrůstala. V roce 1951 byl získán pozemek vedle termálních lázní v Brné a toto umožnilo postupné budování základny svépomocnou prací všech členů oddílu.
Značný rozvoj sportovní činnost oddílu nastal při zavedení nové jednotné třídy PIRÁT. Lodě této třídy bylo možné poměrně snadno amatérsky postavit z dostupného materiálu. Dále to byla třída BELUGA. Již v roce 1950 přivezl pan Jiří Böhm z Francie detailní plány kajutové lodi, rovněž s možností amatérské stavby. V našem oddílu bylo postaveno 8 lodí této třídy. V neposlední řadě se na rozvoji našeho oddílu podílely nově zaváděné třídy MOTH, EVROPA, CADET a OPTIMIST. Jedná se o třídy s možností amatérské stavby.
Rozšiřování členské základny i lodního parku umožnilo uvažovat o uspořádání závodu na Labi. Tak vznikl závod "ČESKÁ BRÁNA", který se jezdí každoročně od roku 1951. Je to etapový závod na trase Roudnice - Ústí nad Labem, na kterém se organizačně podílejí jachetní oddíly Spartaku Roudnice, Secheza Lovosice a Slavoj Litoměřice. Mimo tento velký závod se v Ústí nad Labem pořádal "Jarní závod" a dosud se koná podzimní "Modrá stuha Labe". Pro všechny jachtaře jsou závody pořádané labskými oddíly příležitostí k porovnání svých výkonností.
Autor - Tasárek Stanislav
Foto - Archív